Lesmethode

Leerlingen die nog nooit op een instrument gespeeld hebben, komen meestal lessen nemen als zij nog geen noten kunnen lezen. Dat is geen enkel probleem, in tegendeel: het is juist fijn als je noten leert lezen terwijl je speelt, omdat je dan ook beter begrijpt hoe het noten lezen in elkaar steekt. Je past wat je geleerd hebt meteen toe.

Maar iedere leerling komt met andere muzikale interesses, achtergronden, leeftijd en niveaus binnen. Daarom pas ik de lesmethode op iedere leerling individueel aan. Er zijn bij voorbeeld heel veel beginboeken die allemaal net iets anders van opzet en soort muziek zijn. De eerste lessen kijk ik altijd samen met de leerling welke boeken het beste bij de leerling passen. Naast de beginboeken krijgt een leerling al gauw andere boeken die qua muziek helemaal zijn/haar voorkeur hebben. Zo heb je al altijd muziek waar je met plezier aan werkt. Bij mij bestaat dus geen vaste werkwijze, maar ik kies voor iedere leerling het lessysteem dat bij hem of haar past. Zo wordt de les en het oefenen op de piano iets waar je iedere keer weer naar uitkijkt.

Naast de muzikale kant van de leerling kijk ik altijd naar het volledige plaatje van mens die achter de piano zit. Wat doet hij of zij verder in zijn of haar leven en wat is de waarde van de piano daarbinnen. Muziek maken is bezig zijn met emoties. Dat staat heel dicht bij je wezen. Daarom is het van belang dat je de leerling goed kent en dat je een goede band met hem of haar opbouwt. Ook daar besteed ik in mijn lessen aandacht aan. Het spelen op de piano kan hierdoor gemakkelijker geïntegreerd worden in het leven van de leerling.